والدین عزیز اگر مایلید سبک یادگیری فرزندتان را بشناسید ادامه ی مطلب را حتمااااااا بخوانید...


هر دانش آموزی برای یادگیری مفاهیم ،روش وسبک خاص خود را دارا می باشد. اینکه بدانید فرزندتان از چه طریقی راحت تر یاد می گیرد به شما کمک می کند تا در مواردی که به مشکل بر می خورید از سبک خودش استفاده کنید.

برای این که شیوه یادگیری فرزندتان را کشف کنید، به بازی هایی که می کند دقت کنید. چه اسباب بازی هایی انتخاب می کند. شاید اگر بیشتر دقت کنید متوجه نوعی شباهت در انتخاب های او می شوید شاید همه اسباب بازی های او رنگی روشن دارند یا صدادار هستند. سپس به نحوه بازی او نیز دقت کنید. آیا بیشتر به اسباب بازی هایش نگاه می کند یا این که آنها را در دست گرفته و آنها را حس می کند شاید بیشتر از اسباب بازی دوست داشته باشد جنب و جوش و فعالیت بدنی داشته باشد. وقتی او را بغل می کنید تا برایش کتاب بخوانید، ببینید بیشتر به چه چیزی توجه می کند بیشتر به تصاویر نگاه می کند؟ یا این که به کلمات آهنگینی که می گویید دقت می کند یا این که سعی می کند تصاویر مختلفی را که در کتاب است، لمس کند یا این که دوست دارد داستانی را که می شنود برایتان بازی کند؟

بیشتر بچه ها مجموعه ای از هوش ها و سبک های مختلف یادگیری دارند و می توان آنها را به شیوه های مختلفی سرگرم کرد.

اگر متوجه گرایش خاصی در او نسبت به اسباب بازی ها یا بازی های خاصی نشدید، ممکن است دلیلش این باشد که کودکتان بیش از یک هوش اصلی دارد یا این که هنوز آنقدر بزرگ نشده تا یکی از هوش هایش از بقیه برتر باشد. بیشتر والدین می توانند تا حدود دو سالگی نوعی گرایش فرزندانشان در انتخاب بازی ها و اسباب بازی ها را مشاهده نمایند. از آن پس به احتمال زیاد این رویه همچنان ادامه می یابد و او در انتخاب های مختلف، یک ویژگی خاص را بر بقیه ترجیح می دهد. احترام به هوش های فردی و سبک های یادگیری به این معناست که انواعی از راه های مختلف برای یادگیری را به فرزندتان ارائه دهید. در واقع برای آموزش هر مطلبی می توان با شیوه ای که به هوش اصلی ارتباط دارد بخوبی عمل کرد. توجه به نقاط قوت کودک سبب افزایش کارایی و سرعت آموزش مهارت های مختلف می شود و در کودک نوعی علاقه به یادگیری پدید    می آورد که همواره همراه او خواهد ماند.

مجاری شناخت حسی دانش‌آموزان به پنج حس محدود می‌شود که از میان آن‌ها حس بینایی، حس شنوایی و حس لامسه در ارتباط با جهان خارج و یادگیری بر دیگر حس‌ها غلبه دارند. حس بینایی مبنای تفکر تصویری و حس شنوایی مبنای تفکر کلامی و حس لامسه مبنای تفکر دست‌ورزی و ساختنی را پایه‌ریزی می‌کنند.

هرچند مهارت‌های تفکر دانش‌آموزان طیفی بین این سه مهارت تفکر است اما معمولاً در اکثر دانش‌آموزان یکی از این سه سبک یادگیری بر دیگران غلبه دارد. این سه مهارت تفکر سه سبک یادگیری کلامی، تصویری و دست‌ورزی را به دست می‌دهند. البته به ندرت ممکن است در دانش‌آموزی دو تا از سبک‌های یادگیری و یا حتی هر سه سبک غلبه داشته باشند.

سبک یادگیری کلامی : ساختار نمادین کلام نقش مهمی در تفکر و یادگیری ایفا می‌کند.

دانش آموزان کلامی وقتی فکر می‌کنند به زبان کلمات و جملات با خود حرف می‌زنند و می‌توانند افکارخود را مستقیماً روی کاغذ بیاورند .استدلال ریاضی را مرحله به مرحله و جزء به جزء درک می‌کنند و چون مراحل اثبات به پایان می‌رسد مراحل درک ریاضی آنان خاتمه می‌یابد .از جزء به سمت درک کل حرکت می‌کنند. یادگیرندگان کلامی ترجیح می دهند اطلاعات را بشنوند یا بخوانند.

این گونه کودکان معمولا با توضیحات کلامی مفهوم مورد نظر را درک می کنند. مثلا اگر قرار است فرایند چرخه ی آب را یاد بگیرند با تو ضیحات کامل، می توانند به درک موضوع دست یابند.

سبک یادگیری تصویری: در دانش‌آموزان تصویری شهود و تصویر سازی نقش مهمی در تفکر و یادگیری ایفا می‌کنند.

برخی ازاین دانش آموزان از به کلام در آوردن روند تفکر خود عاجز و ناتوانند استدلال ریاضی توسط این دسته از دانش آموزان به صورتی کلی و مانند نگاه کردن به اجزای یک تابلو به طور سرتاسری ادراک می‌شود. یادگیرندگان دیداری شکل ها و نمودارها را ترجیح می دهند. آنها در جستجوی ارائه تصویری اطلاعات هستند.

این گونه کودکان با تصاویر راحت تر رابطه برقرار می کنند . مثلا اگر قرار است چرخه ی آب را بیاموزند یک تصویردر این زمینه می تواند کمک بزرگی به درک مطلب در آنها بکند.

سبک یادگیری دست ورزی: در دانش آموزان دست‌ورز بازسازی ساختارها و دست ورزی نقش مهمی در تفکر و یادگیری ایفا می‌کند.

با به کار بردن ابزارها و ساختن اشکال و بازسازی ذهنی ساختارها در ذهن خود مفاهیم را یاد می‌گیرند و مهارت‌ها را کسب می‌کنند. استدلال ریاضی را تا وقتی خودشان بازسازی نکنند نمی‌فهمند. یادگیرندگان فعال ترجیح می دهند اشیا را دستکاری کنند، آزمایش های فیزیکی انجام دهند و از طریق امتحان کردن یاد بگیرند. آنها دوست دارند یک مسئله را به صورت گروهی حل کنند.

در این گونه کودکان ملموس شدن مسئله کمک بزرگی برایشان محسوب می شود. مثلا اگر قرار است مفهوم چرخه ی آب را درک کند، یک آزمایش ساده در این زمینه او را به درک کامل مطلب نائل می گرداند.

بنابر این اگر سبک یادگیری فرزند خود را بشناسید، خواهید توانست روی توسعه روش یادگیری او  کار کنید و روش های یادگیری متفاوت را در فرزندتان ارتقا ببخشید


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩٥/٧/٤ | ٧:۳٧ ‎ق.ظ | نویسنده : جانی پور | نظرات ()
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.